Thursday, 4 July 2013

Usteda energije! - Kako smanjiti rasipanje elektricne energije?



Da li se razbacujemo sa energijom? 

Slika preuzeta sa linka.

Predlog kako smanjiti rasipanje električne energije kada je ona jedan od vaznijih faktora priliva srestava u budzet Republike Srbije kako njenim izvozom tako i potrošnjom gradjana.

Moj predlog se zasniva na tome da smanjimo potrošnju električne energije tamo gdje se zaista rasipa i samim tim taj višak električne energije da se proslijedi na izvoz. Ne znam da li ste primijetili to rasipanje ali evo vam jedan primjer zbog kojeg sam morao da vam se obratim. Živim u zgradi od 8 spratova u Novom Sadu, ta zgrada je projektovana tako da u hodnik gdje se nalazi lift ne ulazi ni "trunka" svjetlosti tako da se taj nedostatak svjetlosti dobija iz sijalica. Pritiskom na prekidač za svjetlo se pale sijalice i to je uredu, ali zašto se one pale na svim spratovima? Da li je potrebno da ako ja čekam lift na 6om spratu sijalice gore na ostalim spratovima?

Taj problem naravno ne smatram da je EPS prouzrokovao ili bilo ko u vezi sa njim. Problem je sama zgrada. U zgradi na svakom spratu imaju po 2 sijalice osim u prizemlju gdje ih ima 4 tako da prizemlje u ovom primjeru neću ni pominjati. Znači u zgradi od 8 spratova imamo 16 sijalica tako da ja kada želim da izadjem ili da se vratim u stan moram da palim svih 16 sijalica odjednom iako su mi potrebne samo 2 sijalice. Ako pretpostavimo da su sijalice od 100W znaci da one troše otprilike 0.1kWh i ako ih imamo 16 to znači da one ukupno troše 1.6kW na čas. Otprilike 100 ljudi živi u jednom ulazu u zgradu i samim tim svako od njih bar 1 mora izaći i ući u stan. Ako sijalice u nasem primjeru se gase posle 1 minute od pritiska prekidača znači da ćemo mi bar 100 puta pritisnuti prekidač za izlazak i 100 puta za ponovni ulazak u stan, ukupno 200 puta. Ako svakim tim pritiskom nama sijalice gore po 1 minut znači da ćemo imati 200 radnih minuta sijalica ili u prevodu 3 sata i 20 minuta. Da bi bilo lakše za računati zaokružićemo na 3 sata. Dolazimo do tih 3 sata * 1.6kWh sto dolazi do dnevne potrošnje od 4.8kWh ili na mjesecnom nivou od 144 kWh što nije puno da budemo iskreni ali je ogromno u poredjenju sa tim ako bi gorile samo 2 sijalice.

Ukoliko bi gorijele samo 2 sijalice po 100W znaci da bi one trosile 0.2 kW po času. I po računici od gore dobijamo 3 sata dnevne upotrebe sto je ukupno 0.6 kWh potrosene električne energije. Na mjesečnom nivou ta potrošnja bi iznosila 18 kWh sto je dosta dosta manje nego 144. Ukupna mjesečna usteda bi bila 144 kWh - 18 kWh = 126 kWh električne energije. Ovdje već možete da se zapitate pa zašto vam ja to govorim kada je to samo nekih 500-1000 dinara više na našim računima na godišnjem nivou, ne pišem vam ovaj post zbog toga da će na mom računu mjesečno biti manje ili više od 50 dinara nego zbog uštede u energiji ako se to primijeni na više zgrada.

Zaista nemam podatak a sumnjam da i vi imate koliko tačno zgrada funkcioniše na ovakav način tako da se stalno pale sve sijalice na svim spratovima ali po nekom mom dosadašnjem iskustvu u svakoj zgradi kojoj sam bio do sada princip je isti. Ako stavimo za primjer da 1 000 zgrada ima sličan princip i ako na svakom od njih se promijeni način paljenja svjetla u hodniku dolazimo do uštede od 1 000 * 126 kWh (koliko se uštedi po gruboj računici samo u jednoj zgradi) = 126 MWh mjesečno u svim zgradama što je zaista ogromna energija koja bi lako mogla da se proslijedi u neke druge grane a ne da se troši uzalud.

Jedna od opcija jeste da bar zamijenimo postojeće sijalice štedljivim i tako dođemo do uštede električne energije. I druga opcija je da  se ugrade senzori na pokret ili prekidači koji bi palili svjetlo na samo jednom spratu i tako značajno uštedi struju, ta ušteđena energija bi mogla da se usmjeri na izvoz koji je prijeko potreban ekonomiji Republike Srbije.

Nadam se da će te ovu ideju analizirati malo bolje od mene, pokušao sam da ukažem na to koliko se energije rasipa a kako bi tu energiju mogli da iskoristimo na drugim mjestima.

Ovo su moja licna zapažanja i neki moji proracuni možda ima i grešaka u njima ako ima molim da me ispravite u komentaru i ja cu to promijeniti u tekstu. Ukoliko imate drugacija razmišljanja, komentarišite post.

Pozdrav, sastavio M. L.

No comments:

Post a Comment